RPA Proje Yönetim Deneyimi ve İş Çıktıları Webinarı İlgiyle İzlendi
Kanal Ekonomi’nin Tempo ile ortak çalışmaları devam ediyor. Bu süreçte gerçekleştirilen webinarlardan bir yenisi daha “Hayatımız Teknoloji” başlığı altında 8 Haziran 2020 Pazartesi akşamı 21.30’da gerçekleştirildi. Toplantıda “Robotik Süreç Otomasyonunda Proje Yönetim Deneyimi ve İş Çıktıları” konusunun detayları ele alındı.
Katılımın yüksek olduğu ve yaklaşık 2 saat süren webinarın moderatörlüğünü Ekonomi Gazetecileri Derneği (EGD) Başkanı Celal Toprak yaparken; McDonald’s Türkiye BT Müdürü Can Aşkın, Kronnika CEO’su Kıvanç Sürel ve Tempo İcra Kurulu Üyesi Emre Sarısoy konuşmacı olarak katılım gösterdiler. İnteraktif bir şekilde gerçekleştirilen toplantıya izleyici konumundaki katılımcılar da sorularıyla ve kısa görüşleriyle katkı sağladılar.
Toplantıda Robotik Süreç Otomasyonu ile gerçekleştirilen projelerin detayları, elde edilen deneyimler ve sağlanan faydalar katılımcılarla paylaşılırken; izleyicilerden yoğun olarak gelen ‘gelişen robot teknolojilerinin iş hayatında nasıl etkileri olacağı ve robotların insanların işlerini ellerinden alarak dünya genelinde büyük bir işsizlik yaratıp yaratmayacağı’ yönündeki kaygılarını içeren soruları da yanıt buldu.
Bu kaygıları içeren sorulara konuşmacılardan gelen ortak yanıt ise; gerek fiziksel robotların gerekse robotik süreç otomasyonlarının insanların işini kaybetmesinden çok rutinleşen iş yüklerini hafifleteceği ve beyaz yakalı ya da mavi yakalı çalışanların bu sayede daha spesifik yönlerde kendilerini geliştirme imkanı bularak iş hayatlarına devam edecekleri yönünde oldu.
McDonald’s Türkiye BT Müdürü Can Aşkın: RPA Projelerimiz Sayesinde Zaman ve İş Gücünden Tasarruf Ediyoruz
McDonald’s Türkiye ve Global ölçekteki ana markamız McDonald’s olarak ‘Robotik Süreç Otomasyonu’na çok sıcak yaklaşıyoruz. Bu işe başlamamızın ana sebebi çalışanlarımızı artık rutine oturmuş ve angarya olarak adlandırabileceğimiz iş süreçlerinden kurtarıp daha katma değerli özel işlerde nasıl değerlendirebiliriz diye düşünmemiz oldu.
Yazılım robotları üretim dışı işleri, arka ofis çalışmalarını ve departmanlar arasında yapılan rutin işleri otomasyona dönüştürüyorlar. Bu süreç insanların işlerini kolaylaştırıyor.
McDonald’s olarak 5500 – 6000 civarında çalışanımız var ve bu çalışanlarımız çeşitli nedenlerden dolayı büyük bir sirkülasyonla değişiyor. Yeni işe alım sayımız çok yüksek. Yeni bir personelin işe alım süreci SGK kaydı, kayıt işlemleri, bordro kaydı v.b uzun ve oyalayıcı bürokratik işlemlerden oluşuyor. Kısacası bir kişinin işe başlaması uzun bir süreç ve İK departmanımızda bu konuyla görevli 5 arkadaşımız var. Bu arkadaşlarımızın yaptıkları işi otomasyona geçirerek işlerini kolaylaştırdık. Artık daha katma değerli işlerde mesailerini geçiriyor ve daha kaliteli işler yapıyorlar. Şu notu da ilave etmek gerekirse hala işlerine devam ediyorlar. İşsiz kalmaları gibi bir durum söz konusu değil.
2019 yılında 5589 kişiye istihdam sağlamışız. İşe alım sürecinde uçtan uca bir hesap yapıldığında İK personeli tarafından işlem gerçekleştirilirse toplam 20 dakikalık bir sürede bu işlem yapılıyor. Oysa biz bu işlemi robotlarla yaptığımızda toplam süre sadece 4 dakika olarak hesaplanıyor. Başka bir hesapla 1 personelin tam bir yılda bitirebileceği bu rutin işi biz robotik süreçte sadece 66 günde bitirmiş oluyoruz.
Sağlığın daha da ön planda olacağı çalışmalarımız devam ediyor
Müşteri ve çalışan sağlığı açısından hijyenin çok daha önemli olduğu günleri yaşıyoruz. Bu nedenle çok yakında QR kod ile temassız bir şekilde sipariş alınacağı yazılımları da devreye alıyoruz.
Hayat 24 saate sığmıyor
Globalleşen ve teknolojinin hızla ilerlediği dünyamızda insanların artan ihtiyaçları doğrultusunda firmaların verdikleri hizmetler 24 saate sığmayacak hale geldi. Kısacası hayat artık 24 saate sığamaz hale geldi. Mavi yaka veya beyaz yaka bir insanı 24 saat çalıştırmak mümkün olamayacağından bu noktada robotları çalıştırmanın avantajları ortaya çıkmaya başlıyor. Artan talepleri ve 24 saate sığmayan hayatı robotlarla destekleyip karşılıyoruz.
Tercihimiz yerli yazılım şirketinden yana
McDonald’s global bir şirket ancak biz McDonald’s Türkiye olarak Robotik Süreç Otomasyonunda yerli yazılım firmalarını tercih ediyoruz. Bu noktada yerli firmaların katkılarını çok önemli buluyorum.
Kronnika CEO’su Kıvanç Sürel: RPA Uygulamaları E-Ticarette de Tercih Ediliyor
Robotik Süreç Otomasyonu dediğimiz oluşumda endüstriyel robotlar bizim yaptığımız işin dışında kalıyor. Bizim işimiz yazılım robotlarıyla. Yazılım robotları rutin işleri gerçekleştiriyor ve bu sayede insanların işlerini kolaylaştırıyorlar. Eskiden çalışanlar robotlar nedeniyle işsiz kalacağız diye korkuyorlardı ancak bu korku giderek azalıyor.
E-ticarette RPA uygulamaları yoğun olarak uygulanıyor. E-ticaret yapan firmalar ürün takibi, fiyat karşılaştırması, müşteri sorularının takibi gibi konularda bu yazılımları kullanıyorlar.
Örneğin e-ticaret sitesinde yanlış fiyatlandırılmış bir cep telefonunu robot hemen yakalıyor ve hatayı düzeltiyor.
Robotlar sosyal medyada yapılan olumlu veya olumsuz yorumları tarayıp yakalıyor ve e-ticaret firma yetkilisine iletebiliyorlar.
Bunun dışında çok başarılı bir şekilde raporlar oluşturabiliyorlar. Kısacası e-ticarette insanların yaptıkları ve rutine binen birçok işi robotlar gerçekleştirebiliyor.
E-ticarette müşterilerimiz tarafından robotik sürece katılması istenen diğer talepleri de değerlendirip istekleri karşılamak için firmamız çalışmalarına devam ediyor.
Robotlar 24 saat çalışabiliyor
Robotlar 24 saat durmaksızın çalışabiliyor. Bu büyük bir avantaj sağlıyor. Türkiye olarak rekabetçi olmak istiyorsak çalışanlarımızın üstündeki angarya sayılabilecek işleri kaldırmamız lazım. Bu noktada RPA teknolojilerine dijital sürecin vazgeçilmez bir parçası olarak bakmamız gerekiyor.
Tempo İcra Kurulu Üyesi Emre Sarısoy: Robotik Dönüşüm Sayesinde Çalışanlarımız Daha Donanımlı Hale Geldiler
Bir işyerinde en önemli değer insandır. Stratejimiz doğrultusunda rutin işleri robotlara yaptırıp çalışanlarımıza daha değerli işleri yaptırmayı amaçlıyoruz. Bu sayede yaptığımız işlerde ciddi bir verimlilik kazandık.
Bu süreçte insanlarda hakim olan genel düşünce gereği işsizlik olmadı. Tam tersine çalışanlarımız için yeni iş kolları ortaya çıktı. Robotik dönüşümle birlikte çalışanlarımızı farklı alanlara doğru yönlendirdik. Arkadaşlarımız daha donanımlı hale geldiler ve yeni yetkinlikler kazandılar.
RPA ile sıfır hata
RPA çözümlerinin rakamsal katkıları konusunda bilgileri şu şekilde paylaşmak istiyorum. Öncelikle işin içinde insan faktörü olmadığı için sıfır hata ile çalışıyoruz. Bu süreçteki çalışmalar sayesinde yüzde 60 verim artışı, yüzde 20 maliyet avantajı yakaladık.
Tempo olarak bu değişim sürecinde çalışanlarımızı eğiterek hazırlıyoruz. Kurduğumuz ‘Tempo Akademi’ çatısı altında yeni alanlara dönüştürerek yeni meslekler kazandırıyoruz.